Wat is artrose?

Heeft u gewrichtspijn die langdurig aanwezig is waarbij u veel stijfheid ervaart in de ochtenden na langer zitten? Is het gewricht verdikt en/of rood? Bent u 50+? Dan zou er misschien sprake kunnen zijn van artrose.

Artrose is een natuurlijke veroudering van gewrichtskraakbeen medische term voor slijtage aan de gewrichten. Een gewricht bestaat uit twee botuiteinden die bekleed zijn met kraakbeen. Bij een gezond gewricht is dit kraakbeen dik en soepel. Het zorgt ervoor dat de twee vlakken van het gewricht makkelijk en pijnloos over elkaar kunnen bewegen. Zoals bij een goede kogellager. Daarnaast heeft het kraakbeen een schok dempende werking, waardoor grote krachten kunnen worden opgevangen. Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit en uiteindelijk in kwantiteit achteruit gaat. Het gewrichtsoppervlak wordt minder glad en het kraakbeen wordt dunner. Vrijwel iedereen heeft op latere leeftijd wel met een (lichte) vorm van artrose te maken. Je merkt dit bijvoorbeeld aan typische ochtendstijfheid. Het gewricht moet op gang komen. Wanneer de artrose erger wordt, kan dit ook tot blijvende stijfheid en gewrichtsvervorming leiden. Dit willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

Wat zijn de oorzaken van artrose?

Hoe artrose ontstaat, waarom de een er wel last van krijgt en een ander niet, is niet precies bekend . Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op het krijgen van artrose:

• Veroudering

• Overgewicht

• Langdurige overbelasting door zwaar werk

• Een zware blessure of beschadiging in of rond het gewricht

• Samenstelling van het kraakbeen (ondervoeding, slechte doorbloeding)

• Langdurig te weinig belasten en bewegen, bijvoorbeeld bij veel zittend werk

• Erfelijke factoren

Hoe wordt artrose behandeld?

In de meeste gevallen is een conservatieve behandeling (geen operatie) de eerste keuze. Een kunstgewricht heeft een beperkte levensduur en elke operatie brengt een bepaald risico met zich mee. In veel gevallen kan een beter resultaat bereikt worden door een combinatie van therapie, training en leefregels. De laatste jaren ligt daarbij de nadruk op beweging en bewegingstherapie zoals bij de fysiotherapeut.

Aanpak Fysiotherapie Noorderbad bij artrose:

Pijndemping:

• Dry needling van omliggende spieren
  • Massage van omliggende spieren
  • TENS therapie
  • (Gedoseerde) Rust

Het verbeteren van de mobiliteit:

Oefentherapie:

• Specifieke oefeningen ter verbetering van klachten, coördinatie, stabiliteit en functie.

Onze therapeuten

Stella