Frozen shoulder

Heeft u een (zeer) pijnlijke schouder die zonder aanleiding vast lijkt te zitten? Kunt u de arm in alle richtingen minder dan 50% bewegen in vergelijking met de andere schouder? Dan heeft u misschien last van een Frozen Shoulder, onze therapeuten kunnen u hierover meer vertellen.

Bij een Frozen Shoulder is er sprake van een ontsteking in het schoudergewricht. Het gevolg daarvan is dat het kapsel om het gewricht gaat krimpen en dikker wordt. Uw schouder wordt stijf en is minder beweeglijk. Daardoor kunt u minder met uw arm doen. Dagelijkse activiteiten worden moeilijker en soms zelfs onmogelijk.

Wat zijn de oorzaken van Frozen Shoulder?

Er is sprake van een Frozen Shoulder als de schouder in alle bewegingsrichtingen meer dan 50% beperkt is. Dit komt hierop neer, dat wanneer een patiënt de arm niet hoger dan de schouder kan heffen (naar voren en opzij) en de hand niet bij de achterzak van de broek kan brengen er sprake zou kunnen zijn van een Frozen Shoulder. De oorzaken van Frozen Shoulder zijn niet bekend.

Risicogroepen zijn:

• Diabeten
  • Mensen die een beroerte (CVA) hebben gehad
  • Patiënten die een operatie of trauma aan de schouder hebben gehad.

Prognose van een frozen shoulder

De prognose van een Frozen Shoulder is goed. Meer dan 90% van de patiënten herstelt vanzelf zonder noemenswaardige restklachten. Het beloop van de aandoening neemt echter wel veel tijd in beslag. Gemiddeld heeft een patiënt 9 tot 18 maanden last van klachten.

Het beloop van Frozen Shoulder kan worden uitgesplitst in 3 fasen. In de eerste fase ‘bevriest’ de schouder. Deze fase is vaak erg pijnlijk en gaat meestal vrij snel; binnen 8-12 weken is de schouder ‘bevroren’. De tweede fase duurt het langst en is het minst pijnlijk (maar niet noodzakelijk pijnvrij). In deze fase is de schouder maximaal beperkt. Tijdens de laatste fase ‘ontdooit’ de schouder weer. Langzaam neemt de beperking af en de bewegingsruimte toe. Deze fase is vaak wel weer pijnlijk.

Aanpak Fysiotherapie Noorderbad bij Frozen Shoulder:

Het is bij een Frozen Shoulder van belang om rustig te blijven bewegen. De patiënt kan blijven werken. Afhankelijk van het type werk kan het wel zinvol of zelfs noodzakelijk zijn afspraken te maken over aangepast werk.

Fysiotherapie of manuele therapie kan veel bijdragen aan een goed herstel van een Frozen Shoulder. Uw fysiotherapeut of manueeltherapeut kan u helpen de juiste balans te vinden tussen belasting en belastbaarheid van de schouder. Verder kan uw therapeut u begeleiden bij de oefeningen, zowel in de praktijk als thuis, zodat u zo optimaal mogelijk kunt genezen. Wanneer de schouder ‘bevroren’ is, is in het bijzonder manuele therapie zeer zinvol.

Fysiotherapie Noorderbad biedt u:

• Specifieke mobilisaties van de schouder
  • Manipulaties (kraken) van de bovenrug en/of nek voor een optimale mobiliteit
  • Krachttraining voor de schouderspieren
  • Oefeningen voor de coördinatie van de schouder

Herkent u zich hierin? Maakt u dan gerust een afspraak met één van onze therapeuten. Om tijd te besparen tijdens de intake kunt u de SPADI vragenlijst downloaden en deze ingevuld meenemen bij uw eerste afspraak.

Onze manueel therapeuten

Eigenaar en manueeltherapeut