Kaak fysiotherapie

Heeft u last van uw kaak? Straalt de pijn soms uit naar uw kiezen, ogen, jukbeenderen en of uw oren? Ook in dat geval kunt u bij Fysiotherapie Noorderbad terecht. Uw klachten kunnen worden veroorzaakt door het kaakgewricht of de spieren er omheen. Wij helpen u graag deze klachten te verhelpen.

Wat zijn kaakklachten?

Kaakklachten zijn klachten aan de zijkant van het gezicht ter hoogte van de kaakkop, net naast het oor. In tegenstelling tot andere aandoeningen komen kaakklachten meer voor bij jongere patiënten en 2x zo vaak bij vrouwen dan bij mannen. Bij verreweg de meeste mensen die last hebben van deze klachten is er geen ernstige aandoening aanwezig. De klachten komen af en toe opzetten en gaan zonder therapie vanzelf weer weg.

Wat zijn de symptomen?

• Op slot zitten van de kaak
  • Beperkte mondopening (minder dan 3 vingerbreedtes)
  • Pijn in hoofd, gezicht, hals of kaak
  • Pijn tijdens openen of sluiten van de mond
  • Pijn tijdens eten of ontwijken van (bepaalde) voeding vanwege pijn
  • Verandering in de manier waarop de kaken op elkaar sluiten

Wat is de oorzaak?

Kaakklachten ontstaan meestal in de loop van de tijd zonder dat daar een duidelijke reden voor is. In sommige gevallen is een trauma aan nek- of kaakgewricht de oorzaak. Knarsen of klemmen tijdens de slaap kan een oorzaak zijn.

Bij een zeer kleine groep mensen is chirurgie of bestraling van de mond, de hals of het hoofd een potentiële oorzaak van klachten rondom het kaakgewricht. De positie van het hoofd ten opzichte van de romp speelt hierbij een belangrijke rol

Het kaakgewricht zit anders in elkaar dan de meeste andere gewrichten in ons lichaam. Het gewricht beweegt als een scharnier, in combinatie met het naar voren en achteren glijden van de kaakkop. Samen met het gewricht tussen de schedel en de 1e nekwervel vormt de kaakgewricht een bewegingsketen aan weerszijden van het hoofd. Een beperking of klacht in één van deze 2 gewrichten kan pijn en beperking veroorzaken in de andere. Dit betekent dat nekklachten en kaakklachten elkaar kunnen beïnvloeden en in sommige gevallen zelfs veroorzaken.

3 hoofdgroepen

Klachten van de kaak- en kauwspieren variëren sterk van persoon tot persoon. Over het algemeen zijn er 3 hoofdgroepen te onderscheiden. Een combinatie van deze varianten kunnen ook gelijktijdig aanwezig zijn:

• Pijn veroorzaakt door problemen van de kaakspieren en een deel van de halsspieren – myofasciale pijn.
  • Een verschuiving van de discus, uit de kom schieten van de kaak of schade aan de kaakkop – Internal derangement.
  • Een gewrichtsontsteking, veelal veroorzaakt door artrose (slijtage) van de kaakkop of door reumatische aandoeningen – Arthritis.

Behandeltechnieken gebruiken wij:

• IJsmassage
  • Manuele mobilisatie
  • Manuele rektechnieken
  • Dry needling
  • Oefeningen specifiek voor kaakklachten om spiersymmetrie te herstellen rondom kaak- en halsgebied
  • TENS behandeling ten behoeve van pijndemping
  • Bitje voor de nacht (via de tandarts)

Robert Goddard heeft zich na zijn opleiding tot manueel therapeut verder geschoold in de behandeling van kaakklachten. Hij heeft hiervoor onder andere cursussen gevolgd bij Myofasciale Pijn Seminars GroningenNexus  en de opleiding tot gecertificeerde CRAFTA therapeut.

Heeft u last van kaakklachten? Wilt u meer weten over de behandeling? Gebruik het contactformulier om uw vraag te stellen. Via het contactformulier kunt u ook direct een afspraak inplannen voor een intake.

Onze kaak therapeuten

Eigenaar en manueel therapeut