Schouder impingement

Heeft u aanhoudende pijn aan de voorkant van de schouder of zijkant van de bovenarm? wordt u door deze klachten beperkt in bovenhandse activiteiten? Uw fysiotherapeut kan u helpen uw sport of dagelijkse bezigheden te hervatten.

Uit onderzoek blijkt dat tussen 20 en 30% van de bevolking last heeft van schouderpijn. De meeste van deze schouderklachten zijn pees en /of slijmbeurs klachten tussen de schouderkop en het dak van de schouderblad. Dit gebied wordt ook wel de subacromiale ruimte genoemd, deze klachten noemen we impingement.

Verder kunnen schouderklachten natuurlijk ontstaan door een trauma (zoals een val of een botsing), door overbelasting of door artrose. Een andere maar niet veel voorkomende oorzaak van schouder pijn is de Frozen Shoulder. Verder kunnen schouderklachten ook het gevolg zijn van nekklachten of zenuw problemen in de nek

Zeer belangrijk is natuurlijk een correcte diagnose. Uw fysiotherapeut neemt uitgebreid de tijd om met u te bespreken hoe de klacht is ontstaan, hoelang u al last heeft en welke activiteiten of bewegingen de klachten uitlokken. Daarna volgt er een lichamelijk onderzoek, uw fysiotherapeut beoordeelt de verschillende bewegingen van de schouder en kijkt naar de stabiliteit van de banden en kraakbeen structuren. Tijdens het schouder onderzoek wordt er veel aandacht besteed aan het beoordelen van spieren en pezen van de schouder boven arm en schouderblad.

Na het stellen van de diagnose, stelt uw fysiotherapeut samen met u een behandelplan op. Hierbij wordt uitgegaan van uw individuele situatie, mogelijkheden en wensen. Een behandelplan voor een volleyballer is natuurlijk anders dan voor een alleenstaande oudere of voor een elektricien.

Behandeling schouder impingement

De behandeling van schouder impingement is een combinatie van handmatige technieken, eventueel dry needling of manuele therapie en speciaal voor u geselecteerde oefeningen in combinatie met een thuisoefenprogramma. Hierbij maken wij gebruik van een ehealth programma: Physitrack

Belangrijke adviezen bij schouder impingement:

• blijf in beweging maar vermijd pijnuitlokkende en bovenhandse activiteiten gedurende 3-8 weken
  • train en beweeg binnen de pijnvrije zone
  • als de pijn is afgenomen ga geleidelijk de activiteiten opbouwen

Voor meer informatie neem gerust contact met ons op.

Onze therapeuten

Manueel therapeut