Aangezichtspijn (algemeen)

Aangezichtspijn is een verzamelterm voor pijnklachten in en rond het gezicht. Als je regelmatig milde pijn hebt, of hevige pijn ervaart, ga dan naar je huisarts of tandarts. Bij sommige vormen van aangezichtspijn kan orofaciale fysiotherapie verlichting bieden. Aangezichtspijn kan ook het gevolg zijn van stress of spanning.

Wat is aangezichtspijn?

Pijn in het gezicht of 'aangezichtspijn' is de verzamelnaam voor pijn in of rond je mond, kaak, oren, ogen of holtes.

Zou ik aangezichtspijn kunnen hebben?

Als je met regelmatig milde of matige klachten in je gezicht voelt, of plotseling hevige pijn, dan is er sprake van aangezichtspijn. Schakel je huisarts of tandarts in. Die zullen zo nodig ook informeren of je stress of spanning hebt.

Wat kan ik aan aangezichtspijn doen?

Als je denkt dat stress een van de oorzaken is, kan meer bewegen, beter slapen en letten op je voeding je soms helpen. Bespreek spanning ook met je huisarts. Met de hulp van je fysiotherapeut of manuele therapeut kun je veel vormen van aangezichtspijn verminderen.

Voor andere klachten in en rond je gezicht kijk je hier:

• Bellse parse
  • aangezichtsletsel /trauma
  • aangezichtsverlamming

Mogelijke oorzaken van aangezichtspijn zijn:

1. problemen met je tanden, tandvlees, kaken en mondholte
  2. klachten aan spieren en pezen van je gezicht
  3. aandoening van zenuwen van je hoofd en gezicht
  4. migraine met pijn die naar je gezicht uitstraalt
  5. trigemino-autonome hoofdpijnsyndromen, dat zijn:
    1. Clusterhoofdpijn
    2. (Chronische) paroxysmale hemicrania (CPH)
    3. SUNCT
    4. Hemicrania Continua
  6. problemen met de bloedvaten van je hoofd
  7. afwijkingen in de botten van je schedel of gezicht
  8. nieuwvorming (goedaardige of kwaadaardige weefselgroei)
  9. aandoeningen aan je oog of oogkas
  10. ooraandoeningen
  11. problemen van je neus of neusbijholten
  12. problemen met klieren en organen van hoofd, hals en borstkas
  13. psychiatrische klachten
  14. stress en spanning

Symptomen:

In het algemeen geldt, dat er aan 1 kant van je gezicht ('eenzijdig') klachten zijn, die voorkomen in aanvallen, en relatief mild tot extreem pijnlijk zijn. Omdat er zoveel verschillende aandoeningen zijn die pijn in het gezicht geven, kunnen geen volledige opsomming geven van de symptomen die horen bij aangezichtspijn.

Diagnose van aangezichtspijn

Of je aangezichtspijn hebt, stelt de (huis)arts of tandarts vast in een gesprek en met onderzoek. Aandoening aan tanden, kaken, of tandvlees zijn meestal de oorzaak. Het kan nodig zijn om aanvullend beeldvormend onderzoek uit te voeren om de diagnose te stellen, dit bespreekt uw arts of tandarts met u.

Is er wat aan te doen?

Aangezichtspijn is vaak goed te behandelen met medicijnen. De medicamenteuze behandeling is maatwerk en moet altijd op voorschrijven van een arts. Orofaciale fysiotherapie kan sommige vormen van aangezichtspijn verlichten. Als er spanning of stress is waarvan je denkt dat die mee zou kunnen spelen, dan kun je overwegen deze met je huisarts of therapeut te bespreken. De orofaciaal fysiotherapeut behandelt spieren, gewrichten en zenuwen in je gezicht en hals met massage, ontspannende en versterkende oefeningen, en geeft je advies. Omdat de tandheelkundige/gnathologische oorzaken van aangezichtspijn het meest voorkomen, is een goede samenwerking en taakverdeling tussen huisarts, orofaciaal therapeut en tandarts essentieel

Wanneer naar de huisarts?

Ga met aangezichtspijn altijd eerst naar je huisarts en/of tandarts.  Daarna kun je starten met fysiotherapie.