Wat is Bechterew?

De ziekte van Bechterew is een reumatische aandoening die leidt tot chronische ontsteking van de gewrichten van wervelkolom en bekken. Op den duur leiden de ontstekingen tot een verstijving van de wervelkolom.

De medische naam voor de ziekte van Bechterew is spondylitis ankylopoetica. De ziekte verloopt bij iedereen verschillend. Kenmerkend voor de ziekte van Bechterew zijn stijfheid en pijn laag in de rug.

Wat zijn de oorzaken van de ziekte van Bechterew?

De exacte oorzaak van de ziekte is niet bekend, al lijkt erfelijkheid een grote rol te spelen. Bechterew komt drie keer zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen. De eerste verschijnselen van de ziekte van Bechterew openbaren zich meestal op de leeftijd tussen de 20 en de 40 jaar. De klachten lijken op het eerste gezicht erg veel op alledaagse rugklachten. Het beloop is echter anders. De klachten herstellen minder snel en patiënten ervaren meer en langer stijfheidsklachten. De klachten beginnen bij veel patiënten rond de bilstreek en onderrug maar ook achillespeesontstekingen en oogontstekingen behoren tot het beeld. De ontstekingen komen en gaan bij de meeste patiënten – net als bij reumatoïde artritis – in golven. Er zijn perioden met meer klachten en perioden met minder klachten. Elke fase van ontstekingsactiviteit zorgt echter voor een klein beetje meer vergroeiing.

Aanpak Fysiotherapie Noorderbad bij de ziekte van Bechterew:

Fysiotherapie of manuele therapie kan bijdragen aan het verlichten van de klachten. Rust verergert uw klachten. Doorgaans ervaart u bij het opstaan ‘s morgensvroeg en wanneer u lang in dezelfde houding hebt gezeten meer last van de ziekte. Het is dan ook belangrijk dat u blijft bewegen. De ziekte zelf is niet te genezen. Met een goede behandeling kunnen pijn en stijfheid wel verminderd worden. Onze behandelaren leren u uw lichaamshouding te verbeteren en uw bewegingsvrijheid te vergroten. Het afstemmen van uw belastbaarheid met uw werk is daarnaast van groot belang.

Diagnose
Het is zeer belangrijk dat de diagnose door een reumatoloog wordt gesteld. Voor patiënten met de ziekte van Bechterew is adequate medicatie van groot belang.

U kunt zelf ook een aantal dingen doen om uw klachten te verminderen:

• Als u rookt, stop!
    Bij de ziekte van Bechterew kan de borstkas op termijn door verstijving minder goed uitzetten. Dit heeft een negatief effect op de ademhaling; roken versterkt dit effect nog eens extra.
  • Blijf in beweging!
    Lichaamsbeweging vermindert de stijfheidsklachten en heeft een gunstig effect op de pijn en het geestelijk welbevinden. Wel is het van belang dat u niet forceert. Sporten in warm water kan uitkomst bieden.
  • Rek en strek!
    Uw fysiotherapeut kan u specifieke rek- en strekoefeningen geven om uw rug zo soepel mogelijk te houden.

Onze manueel therapeuten

Eigenaar en manueeltherapeut