Golferselleboog (mediale elleboog klachten)

Een golferselleboog of golfer's elbow is een zeurende pijnklacht aan de binnenkant van de elleboog. Mediale elleboog pijn zou een betere term zijn. De pijn wordt zelden door een ontsteking veroorzaakt.

Golferselleboog klachten komen veel voor maar het vaakst bij mensen tussen de 30 en 40  jaar oud of bij mensen die werpsporten beoefenen.

Rustig blijven bewegen binnen de pijngrens is het beste advies. Na een half jaar zijn de meeste mensen met golferselleboog klachten weer redelijk hersteld. De behandeling bestaat uit een combinatie van mobiliserende technieken, rekoefeningen en versterkende oefeningen zowel in de praktijk als thuis

Wat is een golfers elleboog?

Een golferselleboog of golfarm is een zeurende pijnklacht aan de binnenkant van de elleboog. Een betere term zou zijn mediale elleboog pijn. De pijn wordt in verreweg de meeste gevallen niet door een ontsteking veroorzaakt maar door irritatie van de pees-aanhechting aan de binnenzijde van de elleboog

Zou ik een golfers elleboog kunnen hebben?

golferselleboog klachten komen veel voor maar het vaakst bij mensen tussen de 30 en 40 jaar oud, maar kan bij iedereen voorkomen. In onze praktijk zien we het ook erg vaak voorkomen bij sporters tussen de 20 en 35 jaar oud die sporten doen waarbij veel gegooid of geworpen wordt. Je kunt hierbij denken aan honkbal, handbal, of speerwerpen. Ook sporten waarbij armklemmen zijn toegestaan zijn een risico voor deze aandoening zoals judo, ju-jitsu, BJJ of grappling.

Wat kan ik eraan doen?

Rustig blijven bewegen binnen de pijngrens is het beste advies. Na een half jaar zijn de meeste mensen met golferselleboog klachten weer redelijk hersteld. Fysiotherapie kan helpen om het herstel te bevorderen en sport of werk hervatting te versnellen.

Oorzaken golferselleboog

Over de exacte oorzaken van een golferselleboog zijn de meningen nog verdeeld. Het is ondertussen wel duidelijk geworden dat er zelden tot nooit sprake is van ontsteking. De oorzaken zijn grof weg in 2 groepen in te delen:
  • overbelasting spier/pees
  • veroudering

Symptomen golferselleboog

De belangrijkste symptomen zijn:
  • pijn aan de binnenkant van de elleboog
  • krachtverlies (met name bij knijpen en tillen met de handpalm naar boven)
  • pijn tijdens de late cocking phase van het werpen

Diagnose

Diagnose van een golferselleboog gebeurt op basis van jouw specifieke verhaal en klachten. De therapeut vraagt hier tijdens het anamnese gesprek naar. Na het gesprek komt het lichamelijk onderzoek. tijdens het onderzoek doet jouw therapeut een aantal bewegingen en testjes om te kijken wat er aan de hand is. Soms is een echo of een scan handig maar meestal niet. Als jouw therapeut beeldvorming nodig vindt dan zal hij/zij dat eerst met jou bespreken en dan met de huisarts.

Het is niet nodig om de arm volledige rust te geven, rustig bewegen waarbij de pijn niet erger wordt is het beste advies. Rustig werken of sporten is dus geen bezwaar.

De behandeling bestaat uit een combinatie van mobiliserende technieken, rekoefeningen en versterkende oefeningen zowel in de praktijk als thuis. Een brace kan in sommige gevallen helpen.