Hernia nucleus pulposis / HNP/ LRS

Als mensen het hebben over een hernia (HNP) dan bedoelen ze eigenlijk de klachten van beenpijn en uitval van kracht en gevoel wat hoort bij een lumbosacraal radiculair syndroom (LRS). Een hernia is eigenlijk alleen het uitpuilen van de tussenwervelschijf, dit komt heel veel voor en veroorzaakt haast nooit klachten (1-3% van de hernia's doet pijn). Wij zullen het hier dus hebben over LRS. Het spontane herstel is redelijk goed, 60-80% van de patiënten herstelt binnen 3 maanden. Veel mensen houden nog wel last van terugvallen gedurende de eerste 2 jaar na een LRS

Wat is een lumbosacraal radiculair syndroom?

Als mensen het hebben over een hernia (HNP) dan bedoelen ze eigenlijk de klachten van beenpijn en uitval van kracht en gevoel wat hoort bij een lumbosacraal radiculair syndroom (LRS). Een hernia is eigenlijk alleen het uitpuilen van de tussenwervelschijf, dit komt heel veel voor en veroorzaakt haast nooit klachten (1-3% van de hernia's doet pijn). Wij zullen het hier dus hebben over LRS. Tussen de 20 en 60% van de bevolking heeft een of meer  uitpuilende tussenwervelschijven of hernia's zonder dat ze hier last van hebben. Slechts 1-3 % van de mensen met een hernia heeft er last van, 97-99% van de mensen met een hernia merken niet eens dat ze het hebben. Van de patienten die wel uitvalsklachten hebben en een diagnose LRS krijgen heeft maar liefst 30% geen hernia maar iets anders wat de klachten veroorzaakt. Wanneer er wel sprake is van LRS maar geen hernia, zijn er veel verschillende goedaardige aandoeningen die dit kunnen verklaren. Een veelvoorkomende oorzaak van LRS is stenose. Het spontane herstel is redelijk goed, 60-80% van de patiënten herstelt binnen 3 maanden. Veel mensen houden nog wel last van terugvallen gedurende de eerste 2 jaar na een LRS.

Zou ik een lumbosacraal radiculair syndroom kunnen hebben?

Als je klachten hebt in de rug en het been voorbij de knie. Waarbij de klachten in het been het ergst zijn en er is uitval van gevoel en/of kracht in het been, dan zou het een LRS kunnen zijn.

Wat kan ik aan een lumbosacraal radiculair syndroom doen?

Diagnose van LRS gebeurt meestal op basis van het verhaal en lichamelijk onderzoek. Beeldvormend onderzoek zoals een foto, echo of MRI is zelden van toegevoegde waarde en wordt meestal afgeraden. LRS is goed te behandelen met fysiotherapie of manuele therapie waarbij het allerbelangrijkste is het doen van de juiste oefeningen en aanpassen van bepaalde gedragingen en activiteiten. Succesvolle behandeling vraagt om een actieve bijdrage van patiënt en therapeut.

Oorzaken

LRS wordt veroorzaakt door irritatie van een van de zenuw wortels naar het been door dat er druk op komt. De druk op de zenuw wortel kan ontstaan door een hernia/HNP of door iets anders (ongeveer 30% van de patiënten). Als de klachten niet worden veroorzaakt door een hernia zijn er veel verschillende mogelijke oorzaken waaronder stenose of ontsteking van de zenuw wortel zelf.

• pijn (meer in het been dan de rug meestal)
  • uitval van gevoel in het been of rondom schaamstreek
  • krachtsverlies in het been
  • functie verlies van blaas of darmen

Diagnose

LRS wordt aangetoond door het anamnese gesprek in combinatie met lichamelijk onderzoek door de huisarts of fysiotherapeut. Beeldvorming zoals een foto of MRI is zelden noodzakelijk.

Behandel mogelijkheden

LRS is goed behandelbaar door middel van fysiotherapie en/of manuele therapie. De therapie bestaat voornamelijk uit oefentherapie in de praktijk en thuis, aangevuld met mobilisaties/manipulaties, ademhaling/ontspanningsoefeningen en aanpassingen in dagelijkse activiteiten.