Heeft u rugpijn met uitstraling naar uw been voorbij de knie? Ervaart u krachtverlies en minder gevoel in uw been? Wellicht is er sprake van zenuwbetrokkenheid.

Wat is een hernia?

Hernia is de term die vaak wordt gebruikt bij een zenuwbeklemming in de rug. Een hernia is een 'scheur' in een tussenwervelschijf (discus; een zachte schijf, die als een schokdemper tussen twee rugwervels ligt. Nadat de schijf is gescheurd, puilt de kern van de tussenwervelschijf naar buiten, drukt tegen de zenuwwortel en veroorzaakt irritatie. De geïrriteerde zenuw zorgt voor pijn in de rug en een been (bij een rughernia) of in de nek en een arm (bij een nekhernia).

Een hernia ontstaat in de lage rug meestal tussen de 4e en de 5e lendenwervel of tussen de 5e lendenwervel en het heiligbeen. In de nek ontstaat een hernia veelal tussen de 5e en 6e halswervel of tussen de 6e en 7e halswervel. Wanneer een tussenwervelschijf uitpuilt en tegen een zenuwbaan aandrukt kan dit klachten geven. Raakt de schijf geen zenuwbaan, dan zijn er ook geen klachten. Vandaar dat de meeste herniapatiënten daar weinig van merkt.

Wat zijn de oorzaken van een hernia?

Veel mensen hebben zwakke plekken in de tussenwervelschijven. Scheuren of breuken (hernia’s) ontstaan vaak geleidelijk door verkeerde bewegingen of een verkeerde lichaamshouding. Bij slechts vijf procent van de mensen met acute rugpijn is er ook sprake van een hernia. De kans op spontane genezing ervan is groot.

Een hernia is in principe een zeer goedaardige kwaal, ongeveer 60% van de bevolking heeft tijdens zijn of haar leven een hernia zonder daar ooit klachten van te ondervinden. Patiënten die last hebben van een hernia hebben pijn in het been (of de arm in het geval van een nekhernia) die uitstraalt voorbij de knie (of de elleboog) en zo hevig is dat het de rug of nekpijn overschaduwt. Daarnaast is er sprake van tintelingen, doofheid of andere gevoelsstoornissen van de huid in het been (of arm) en krachtverlies. De pijn is erg hevig en vaak werken gewone pijnstillers niet of nauwelijks bij deze klachten.

Hoe wordt een hernia behandeld?

Voor herniapatiënten is het altijd zinvol om te blijven bewegen. De bewegingsvrijheid kan worden vergroot door specifieke oefeningen te doen en bepaalde handelingen/activiteiten te mijden. Van de mensen die klachten van een hernia ondervinden herstelt 80% binnen 12 weken volledig en zonder restverschijnselen.

Let op! Als u moeite krijgt met plassen, ontlasten of het ophouden van uw plas of ontlasting dient u altijd direct uw huisarts te bellen. Hetzelfde geldt wanneer u dove plekken op de huid rondom de schaamstreek of anus ervaart. Twijfelt u? Belt u dan even met de huisarts voor advies of neemt u contact met ons op. Wij proberen u dan zo snel mogelijk te zien en te adviseren.

Onze manueel therapeuten

Eigenaar en manueeltherapeut