Inzakkingsfractuur wervelkolom

Een inzakkingsfractuur is een breuk(je) van de wervelkolom die meestal zo goed als spontaan ontstaat. Bij ouderen of mensen met zwakke botten door botontkalking (osteoporose) kan een simpele beweging zoals vooroverbuigen om iets op te pakken of wat ongelukkig van een stoepje afstappen al voldoende zijn om een klein breukje te veroorzaken in de rug.

Wat is een inzakkingsfractuur?

Een inzakkingsfractuur is een breukje in de ruggengraat die ontstaat door zwaartekracht. Deze breuken ontstaan alleen als de wervel al verzwakt is door botontkalking.

Zou ik een inzakkingsfractuur kunnen hebben?

Als je spontane forse pijn klachten hebt in de rug die erger worden als je rechtop bent en verminderen als je gaat liggen en je hebt botontkalking dan zou het een inzakkingsfractuur kunnen zijn.

Wat kan ik aan een inzakkingsfractuur doen?

Zoals bij elke breuk is een juiste diagnose het meest belangrijke. Nadat de diagnose is gesteld volgt een periode van relatieve rust en gedoseerd bewegen. Jouw fysiotherapeut kan helpen bij het juist opbouwen van het bewegen.

Oorzaken

Een inzakkingsfractuur van de rug kan worden veroorzaakt door een forse val waarbij iemand van hoogte op de voeten terecht komt (zoals van een steiger vallen of een ongeluk bij het klimmen). Bij mensen met zwakke botten door botontkalking (osteoporose) wordt een inzakkingsfractuur meestal veroorzaakt door een onschuldige beweging of handeling zoals vooroverbuigen niezen lachen of iets optillen.

• rugpijn die erger is bij staan/zitten dan bij liggen
  • pijn en gevoelsverlies/verlamming in beide benen
  • hele forse stekende pijn bij hoesten niezen persen
  • forse steken bij elke stap
  • een duidelijke acute verandering van de houding/vorm van de rug (meestal voorovergebogen)
  • spontaan ineens korter worden
  • verlies van controle over blaas of darmen, gevoelloosheid tussen de benen

Diagnose

Zoals bij elke (vermoedelijke/mogelijke) breuk moet dit eerst door een arts worden beoordeeld. Het kan zijn dat de huisarts aan het verhaal al genoeg heeft, maar soms is een foto nodig.

Behandel mogelijkheden

De behandeling van inzakkingsfracturen is meestal pijnstilling en fysiotherapie in combinatie met adviezen en eventueel hulpmiddelen.