labrum laesie

Een schouder labrum laesie is een beschadiging of scheurtje van het labrum in de schouder. Als u plotseling hevige pijn in de schouder hebt waarbij er een klik wordt gehoord of gevoeld, vooral bij bepaalde bewegingen of activiteiten, kan dit een teken zijn van een schouder labrum laesie. Fysiotherapie kan helpen om de spieren rond de schouder te versterken en de bewegingsmogelijkheden te verbeteren.

Wat is een labrum laesie?

Je schouder heeft een kraakbeen ring die tussen de twee botten zit, net als de meniscus van de knie. Deze kraakbeen ring heet het labrum en zorgt voor wat extra stabiliteit en bescherming van de 2 botten tijdens beweging. Een schouder labrum laesie is een beschadiging of scheurtje van het labrum in de schouder.

Zou ik een labrum laesie kunnen hebben?

Als u plotseling hevige pijn in de schouder hebt waarbij er een klik wordt gehoord of gevoeld, vooral bij bepaalde bewegingen of activiteiten, kan dit een teken zijn van een schouderlabrumlaesie. Andere tekenen kunnen zijn:
  • Stijfheid of bewegingsbeperking in de schouder
  • Gevoel van instabiliteit of loszittend gewricht in de schouder
  • Pijn die uitstraalt naar de bovenarm of nek

Wat kan ik doen aan een schouderlabrumlaesie?

Afhankelijk van de ernst van de beschadiging, kunnen verschillende behandelingen worden overwogen. Fysiotherapie kan helpen om de spieren rond de schouder te versterken en de bewegingsmogelijkheden te verbeteren. Fysiotherapie is dan ook de eerste optie, als dat niet werkt kan in overleg met de huisarts een doorverwijzing naar sportarts of orthopeed worden overwogen.

Oorzaken

Wat zijn de oorzaken van een schouder labrum laesie? Schouder labrum laesies kunnen worden veroorzaakt door een ongeval of trauma, zoals een val of botsing, of door sport activiteiten met hoge impact. Soms kan een schouderlabrumlaesie ook het gevolg zijn van artrose in het schoudergewricht.

Symptomen

Wat zijn de symptomen van een schouder labrum laesie? Naast de pijn die al eerder is genoemd, kunnen andere symptomen van een schouder labrum laesie zijn:
  • klikkend geluid meestal gepaard met pijn tijdens bepaalde bewegingen
  • Stijfheid of bewegingsbeperking in de schouder
  • Gevoel van instabiliteit of loszittend gewricht in
Fysiotherapie en manuele therapie kunnen helpen jouw klachten te verminderen. Behandeling bestaat vaak uit pijneducatie, mobilisaties/manipulaties, conditie training, versterkende oefentherapie, rekoefeningen en ontspanningsoefeningen. In sommige gevallen maken we ook gebruik van virtual reality, laser gestuurde joint position senseoefeningen, massage en dry needling.
Diagnose gebeurt eerst op basis van jouw specifieke verhaal en klachten. Jouw therapeut vraagt hier tijdens het anamnese gesprek naar. Na het gesprek komt het lichamelijk onderzoek. Tijdens het onderzoek doet jouw therapeut een aantal bewegingen en testjes om te kijken wat er aan de hand is. Meestal is een scan of echo niet nodig, als jouw fysiotherapeut dat wel nodig vindt zal hij/zij dat eerst met jou bespreken en daarna met jouw huisarts.