spondylolisthesis / spondylolisthese

Sponylolisthesis en spondylolysis zijn 2 soorten rugklachten die aan elkaar verwant zijn en een instabiele lage rug als gevolg hebben. Als je een spondylolisthesis of spondylolysis hebt dan kan fysiotherapie helpen de ruggengraat te stabiliseren en de pijn te verminderen.

Wat is het?

Bij een spondylolysis is er een breukje in de wervelkolom net boven het gewrichtsvlak. Bij een spondylolisthesis is er een wervel verschoven. Dit is vaak als gevolg van een spondylolysis, maar kan ook aangeboren zijn. Hierbij kan er druk kan komen op de zenuwen van de rug of kan het trekken aan de banden van de rug.

Zou ik het kunnen hebben?

Als je pijn hebt rondom de lage rug die erger wordt bij achterover buigen, omhoog strekken of lopen en minder wordt bij vooroverbuigen of onderuit zitten dan zou je misschien spondylolysis of spondylolisthesis kunnen hebben.

Wat kan ik eraan doen?

Het belangrijkste is zorgen voor de juiste diagnose en behandelplan. Als de diagnose eenmaal correct gesteld is (hier is meestal een foto voor nodig) dan wordt er samen met de behandelend arts gekeken naar een gezamenlijk behandelplan van medicatie voor de pijn en huisoefenprogrammaom de ruggengraat te stabiliseren en verder afglijden van de wervel te voorkomen.

Oorzaken

Een spondylolysis kan ontstaan door een spontane breuk als gevolg van veroudering. Dit is bij de patiënt boven de 50 de meest voorkomende oorzaak. Bij jongere actieve patiënten kan de breuk ontstaan door sport activiteiten of herhaaldelijk overbelasten tijdens het doen van bijvoorbeeld fysieke werkzaamheden. Een spondylolisthese wordt meestal veroorzaakt door dat een wervel met een spondylosis gaat afglijden. De oorzaken zijn dan hetzelfde als de oorzaken van een spondylolysis. Bij sommige mensen is de wervel nooit goed aangelegd en is de aangeboren werveldefect de oorzaak.

Symptomen

De symptomen kunnen erg divers zijn en sommige mensen lopen jarenlang rond met een spondylolysis of spondylolisthesis zonder er ooit klachten van te hebben. Hieronder volgt een korte opsomming van de meest voorkomende symptomen (maar zeker niet de enige mogelijke)
  • pijn bij opstrekken van de rug
  • pijn bij achterover buigen
  • pijn bij lopen
  • pijnvermindering bij voorover buigen of zitten
  • uitstralende pijn naar 1 of beide benen tijdens bepaalde bewegingen
  • problemen met zwaar tillen
  • blaas problemen

Diagnose

Diagnose van spondylolysis en/of spondylolisthese gebeurt op basis van jouw specifieke verhaal en klachtenbeeld. De therapeut vraagt hier tijdens het anamnese gesprek naar. Na het gesprek komt het lichamelijk onderzoek. Tijdens het onderzoek doet jouw therapeut een aantal bewegingen en testjes om te kijken wat er aan de hand is. Bij een verdenking van spondylolysis of spondylolisthesis zal er altijd een foto nodig zijn ter bevestiging. Als jouw therapeut beeldvorming nodig vindt dan zal hij/zij dat eerst met jou bespreken en dan met de huisarts.

Behandel mogelijkheden

Spondylolyis en spondylolisthesis zworden meestal niet-operatief behandeld. Behandeling bestaat meestal uit mobilisaties/manipulaties, rekoefeningen, oefentherapie en ontspanningsoefeningen