Hart en long revalidatie

Samenvatting

Hart en long revalidatie is een programma voor mensen met hart- en longproblemen, zoals hartfalen, chronische bronchitis of longemfyseem. Het doel van de revalidatie is om de conditie en het uithoudingsvermogen van hart, longen en bloedvaten te verbeteren en te behouden. Als je hart- of longklachten hebt, is er een kans dat je baat zou kunnen hebben bij Hart en Longrevalidatie. De fysiotherapeutische behandelmogelijkheden bij Hart en longrevalidatie zijn gericht op het verbeteren van de conditie van hart, longen en bloedvaten, en bestaan onder andere uit oefentherapie, ademhaling- en ontspanningsoefeningen en het opbouwen van uithoudingsvermogen. Oefentherapie is, naast de door de arts voorgeschreven medicatie, het beste behandelmiddel bij hart en long klachten

Wat is Hart en Longrevalidatie?

Hart en Longrevalidatie is een programma voor mensen met hart- en longproblemen, zoals hartfalen, chronische bronchitis of longemfyseem. Het doel van deze revalidatie is om de conditie en het uithoudingsvermogen van het hart, de longen en de bloedvaten te verbeteren en te behouden.

Zou ik er baat bij kunnen hebben?

Als je hart- of longklachten hebt, is er een kans dat je baat zou kunnen hebben bij Hart en Longrevalidatie. Het programma is speciaal ontwikkeld om je te helpen bij het verbeteren en behouden van je conditie, en om je te ondersteunen bij het dagelijks uitvoeren van activiteiten zonder te veel moeite.
Er zijn heel veel verschillende soorten hart en long klachten waarbij revalidatie van belang is. Het is daarom niet mogelijk alle oorzaken en symptomen te benoemen maar de belangrijkste oorzaken van hart en long klachten zijn:
  • roken
  • overgewicht
  • blootstelling aan schadelijke stoffen (met name in de lucht)
  • te weinig beweging
  • slechte voeding
  • veel stress
  • slecht of weinig slaap

Diagnose van hart en long klachten gebeurt altijd door een arts.

Wat zijn de fysiotherapeutische behandelmogelijkheden?

De fysiotherapeutische behandelmogelijkheden zijn gericht op het verbeteren van de conditie van hart, longen en bloedvaten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van oefentherapie, ademhaling- en ontspanningsoefeningen en het opbouwen van uithoudingsvermogen en kracht. Daarnaast kan de fysiotherapeut ook begeleiden bij het aanleren van gezonde gewoonten zoals bewegen, ontspannen en beter eten en slapen.

• pijn op de borst
  • toenemende pijn of benauwdheid bij inspanning