enkelklachten (algemeen)

Samengevat:

Enkelklachten kunnen verschillende oorzaken hebben en zijn meestal onschuldig. Als de klachten door een trauma zijn ontstaan, is het belangrijk om de klachten door een arts of fysiotherapeut te laten beoordelen. Braces en tape bieden meestal geen meerwaarde behalve in de acute fase of bij chronische instabiliteit. Oefentherapie is het beste behandelmiddel voor de meeste soorten enkelklachten. Fysiotherapie kan helpen de enkel optimaal te laten herstellen.

Wat zijn enkelklachten?

Enkelklachten zijn klachten of pijn in de enkel. Het is een veel voorkomend probleem, vooral bij mensen die actief zijn of regelmatig sporten. Gelukkig zijn de meeste enkelklachten onschuldig en verdwijnen ze binnen een week of twee na rust.

Zou ik enkelklachten kunnen hebben?

Als je regelmatig sport of actief bent en pijn of een instabiel gevoel hebt in de enkel of voet, of als je recentelijk je enkel hebt verzwikt, dan is het mogelijk dat je enkelklachten hebt.

Wat kan ik er zelf aan doen?

Als je acute enkelklachten hebt, is het belangrijk om rust te nemen. Probeer ook te vermijden om activiteiten te doen die pijn doen toenemen in je enkel. Als de pijn niet overgaat, of als je enkelklachten door een trauma zijn ontstaan, is het belangrijk om een arts of fysiotherapeut te raadplegen.

Meer informatie over verschillende soorten enkelklachten

• Verzwikte of verstuikte enkel (acute enkelletsel)
  • Gescheurde enkelbanden
  • Chronische enkelinstabiliteit
  • Gebroken enkel

Oorzaken

Er zijn veel verschillende soorten enkelklachten die elk hun eigen oorzaken hebben. Grofweg kun je zeggen dat de oorzaken vallen in een van de volgende groepen:
  • overbelasting spier/pees
  • letsel spier/pees
  • letsel bot/gewricht
  • ontsteking
  • veroudering

Symptomen

Het is niet mogelijk om hier een lijst symptomen te geven voor alle soorten enkelklachten maar de meest voorkomende zijn:
  • Zwelling
  • Blauw verkleuring (soms ook groen/geel/paars/zwart)
  • Pijn
  • Stijfheid
  • Beperkte bewegingsvrijheid
  • instabiel gevoel of regelmatig zwikken

Diagnose

Diagnose van enkelklachten gebeurt op basis van jouw specifieke verhaal en klachten. De therapeut vraagt hier tijdens het anamnese gesprek naar. Na het gesprek komt het lichamelijk onderzoek. tijdens het onderzoek doet jouw therapeut een aantal bewegingen en testjes om te kijken wat er aan de hand is. Soms is een echo of een scan handig maar meestal niet. Als jouw therapeut beeldvorming nodig vindt dan zal hij/zij dat eerst met jou bespreken en dan met de huisarts.

Wat zijn de fysiotherapeutische behandelmogelijkheden bij enkelklachten?

Oefentherapie is het beste behandelmiddel voor enkelklachten. Het kan helpen bij het verbeteren van de beweeglijkheid, het versterken van de spieren en het voorkomen van toekomstige blessures. Braces en tape bieden meestal geen meerwaarde behalve in de acute fase of in bepaalde gevallen als het chronische instabiliteit betreft. Behandeling bestaat vaak uit pijneducatie, mobilisaties/manipulaties, conditie training, versterkende oefentherapie, balans oefeningen, huisoefenprogrammarekoefeningen en joint position senseoefeningen.

Bij acuut enkel letsel waarbij je niet kunt staan op het pijnlijke been en er geen 4 stappen op kunt lopen moet je altijd de enkel laten beoordelen. Daarnaast geldt altijd als je 1 of meerdere van de volgende klachten heeft is het raadzaam om eerst contact met uw huisarts op te nemen voordat u eventueel een afspraak maakt met een fysiotherapeut of andere behandelaar.