Knieklachten

Heeft u aanhoudende pijn rondom het kniegewricht? Uw fysiotherapeut kan u helpen uw sport of dagelijkse bezigheden te hervatten.

Uit onderzoek blijkt dat tussen 7,9 en 30% van de bevolking last heeft van chronische knieklachten. Nog veel meer mensen hebben knieklachten van voorbijgaande aard.

Grofweg kunnen we deze klachten indelen naar traumatische knieklachten (zoals een voetbalblessure) of niet-traumatische knieklachten (zoals artrose of jumpers knee)

Het belangrijkste is natuurlijk een correcte diagnose. Uw fysiotherapeut neemt uitgebreid de tijd om met u te bespreken hoe de klacht is ontstaan, hoelang u al last heeft en welke activiteiten of bewegingen de klachten uitlokken. Daarna volgt er een lichamelijk onderzoek, uw fysiotherapeut beoordeelt de verschillende bewegingen van de knie en kijkt naar de stabiliteit van de banden en kraakbeen structuren.

Als de diagnose duidelijk is stelt uw therapeut samen met u eenbehandelplan op. Hierbij wordtuitgegaan van uw individuele situatie en wensen. Een behandelplan voor een voetballer is natuurlijk anders dan voor een oudere of voor een straatmaker.

De behandeling is een combinatie van handmatige technieken en speciaal voor u geselecteerde oefeningen in combinatie met een thuisoefenprogramma. Hierbij maken wij gebruik van een ehealth programma: Physitrack

Belangrijke adviezen bij niet traumatische en niet artrotische kniepijn:

• blijf in beweging maar vermijd pijnuitlokkende activiteiten gedurende 3-8 weken
  • kies alternatieve bewegings-/trainingsvormen zoals fietsen of zwemmen
  • als de pijn is afgenomen ga geleidelijk de activiteiten opbouwen

Als uw kniepijn wordt veroorzaakt door artrose klik hier voor meer informatie

Onze therapeuten

Manueeltherapeut