Nekpijn

Heeft u pijn in uw nek en duurt dit al langer dan 3 weken? Ervaart u hierdoor beperkingen in uw dagelijkse activiteiten? Neemt u gerust contact op met onze therapeuten. Wij helpen u graag zo snel mogelijk van uw klachten af.

Wat zijn de oorzaken van nekpijn?

Net als lage rugpijn is er geen duidelijke oorzaak aan te geven voor nekpijn. Gelukkig is er zelden een achterliggend serieus probleem. Het maken van een MRI of een röntgenfoto voegt zelden iets toe aan de diagnose. Dit is wel zinvol bij een trauma ten gevolge van een ongeluk of indien zich meerdere klachten tegelijk voordoen.

Een belangrijke reden voor pijn in de spieren is bewegingsarmoede. Wij raden dan ook iedereen altijd aan zo normaal mogelijk te blijven bewegen. Ook bij pijn. Een spier die niet (voldoende) beweegt, wordt stijf of hard. Er kan dan een verkramping van de spier ontstaan. U ervaart hierbij pijn. Uw therapeut kan u helpen uw spieren weer soepel en beweeglijk te krijgen, zodat u pijnvrij uw dagelijkse activiteiten weer op kunt pakken.

Symptomen van nekpijn

Nekklachten kunnen pijn geven in de nek zelf, maar ook pijn in de schouder, schouderblad en arm. Daarnaast kunnen nekklachten ook hoofdpijn en soms zelfs kaakpijn veroorzaken

Herstel

Het herstel van nekpijn heeft in de meeste gevallen (80%) een natuurlijk beloop. U bent binnen 6-12 weken volledig van uw klachten af. Heeft u langer dan 3-4 weken last van uw nek, dan is het zinvol om een afspraak te maken met een manueeltherapeut. Wij helpen u graag.

Oefeningen
Actieve training is een belangrijk onderdeel van een succesvolle behandeling. Tijdens deze training wordt de belasting door de tijd heen langzaam opgebouwd. Uw therapeut geeft u specifieke oefeningen mee die u thuis uit kunt voeren. Ook kunt u bij ons terecht voor oefentherapie.
Onder begeleiding van een fysiotherapeut werkt u aan uw stabiliteit, coördinatie, kracht en spierfunctie.

Fysiotherapie Noorderbad biedt de volgende behandeltechnieken aan bij nekpijn:

Heeft u langer dan 3-4 weken nekpijn? Neemt u gerust contact op voor het maken van een afspraak met een van onze therapeuten.

Onze therapeuten

Eigenaar en manueeltherapeut